mandag den 15. november 2010

Brug det!

http://jp.dk/opinion/breve/article2245771.ece

I denne artikel kommenterer HF-læreren Vibeke Borrisholt på elevernes brug af Facebook i timerne. Jeg synes, at hendes meninger og vinkler på problemet er fornuftigt, og artiklen er interessant for netop os lærerstuderende. For når hun snakker om, hvor vidt eleverne har ret til at bruge dette sociale netværk i/under undervisningen og lærerens personlige holdning til det samme, sætter hun fokus på det direkte problem . netop lærerens eventuelle modstand/uvidenhed om udviklingen og dens muligheder. Det er, efter min mening, enormt vigtigt og grundlæggende for vores videre uddannelse og funktion som folkeskolelærere, at vi allerede nu begynder at overveje hvordan man kan bruge fx Facebook i undervisningen. Vil man overhovedet bruge det, eller er det bare et forstyrrende, ukontrollabelt element?

Som Vibeke Borrisholt skriver, diskuterede vi for nogle år siden brugen af mobiltelefonen i undervisningen. Det virker ikke som det store problem længere, gør det? Nu er Facebook den Store Stygge Ulv.
Hvem mon har den interessante skurkerolle om 5 år? Vi skal være indstillet på at følge udviklingen, ikke bekæmpe den. Vi skal omfavne den, sige pænt tak og udnytte den til det allerbedste.
Og med hensyn til irrelevant brug af fx Facebook i undervisningen, er løsningen nem i mine øjne. Spejle bagerst i lokalet kunne nok sætte en stopper for det værste overflødige brug af Facebook eller lignende i undervisningen.


- Charlie

2 kommentarer:

  1. Hej Charlie,
    Haha, hvor er jeg vild med din ide om spejle bagerst i klassen! Det er jo genialt. :) Så kan læreren rigtig side og følge med i alt fra sin plads oppe foran i klassen.
    God vinkel på problemet.
    Hilsen Mette Jensen.

    SvarSlet
  2. Hej Mette :D Jeg synes også selv det er ret genialt og det ville med garanti fungere præventivt. Det ville nok starte en debat om hvor vidt man må "overvåge" skoleelever, men det er jo en helt anden sag :)

    SvarSlet