Medier er så udbredt et fænomen i verden i dag, at det selvfølgelig heller ikke er til at undgå i de danske folkeskoler. Men hvad er relevant for undervisnigen, og hvad er bestemt ikke egnet til børn i folkeskolerne? Dette er selvfølgelig et stort spørgsmål, og der vil sikkert være 1000 forskellige meninger.
Men hvis man skal kigge realistisk på det, må man at indrømme, at medierne, og især internettet, fylder så meget i dag, at det er umuligt at undgå, og for langt de fleste af børnene, hvis ikke alle, vil medierne indgå i deres fremtidige job. Derfor mener jeg, at børnene bør introduceres for det så tidligt som muligt.
Børn skal lære, at søge oplysninger på Internettet, og ikke kun i bøger med faglitteratur. De skal lære, at lytte til radioen og bruge aviserne til noget konstruktivt.
Jeg har selv arbejdet i en børnehave, hvor holdningerne til computer var meget forskellige. De lidt ældre pædagoger, som har været i faget i mange år, mente at computerer på stuen var helt udnødvendige, mens de lidt yngre, kunne se en fordel ved dem. Jeg synes personligt, de var rigtig gode på stuen. Børnene lærer fra en tidllig alder, at bruge en computer, både til spil, og til skrivedokumenter. Så er de allerede godt igang, inden de når folkeskolen
- Denise, 10,12
Ingen kommentarer:
Send en kommentar